17.03.2011

Velkommen til John Peters blogg

Velkommen til min første blogg. Etter å ha drevet AksjeNorge i 17 år er det på tide å kommunisere på denne måten i tillegg til foredrag, forelesninger, avisartikler og noen intervjuer nå og da. På min blogg kommer jeg til å henvende meg til deg som er interessert i det som skjer i aksjemarkedet, og ikke minst til deg som sparer i aksjer og i aksjefond. Men det er klart at alle som har interesse for egen økonomi og særlig egen, langsiktig sparing, vil kunne finne synspunkter å forholde seg til på min blogg.

Jeg har tre forhold som opptar meg sterkt når det gjelder aksjer og publikum. For det første er jeg opptatt av at alle på videregående skole og på universitet og høyskoler skal få mer innsikt i aksjemarkedet og bedre forstå sammenhengen mellom verdiskaping og aksjemarkedet. For meg er det ganske underlig at det som er den viktigste kilden for kapital til næringslivet og som dermed gir grunnlaget for vekst, nyskaping og verdiskaping, knapt nevnes i pensum eller er tema. Eller som min engelskspråklige ”kollega” på Nannestad vgs sa: Personally, I think our education system ignores financial management and financial planning. For å dekke noe av dette behovet lager vi filmer, oppgaver og konkurranser for elever og studenter. Her på bloggen vil jeg omtale noe av det jeg synes er særlig interessant og kanskje kontroversielt når det gjelder informasjon om aksjer og aksjemarkedet, rettet mot denne målgruppen.

For det andre mener jeg at alle nordmenn, kvinner og menn, bør spare langsiktig i aksjemarkedet. Det gjelder fondssparing, som nok er det mest aktuelle for svært mange, men også sparing i enkeltaksjer. Nordmenn er verdensmestre i sparing og investering i bolig, hytter og eiendom, men vi ligger på jumboplass sammen med ungarere når det gjelder aksje- og fondssparing. Hvorfor det er slik, har både enkle forklaringer og mer komplekse sammenhenger som årsak. Et forhold som mange påpeker, er mangel på kunnskap og innsikt. Jeg tror vi har en tendens til å overdrive dette og bruke det som en unnskyldning for ikke å delta i aksjemarkedet. Dessuten er det slik at mange over lang tid har vært veldig flinke til å fortelle både hvor vanskelig det er og at det egentlig ikke er noe for ”vanlige” mennesker å delta aktivt i. Jeg forsøker gjennom AksjeNorge å arrangere seminarer, aksje- og fondskvelder og en rekke andre ting for å bedre på denne situasjonen. På bloggen vil jeg kommentere slike forhold.

For det tredje er jeg oppatt av rammevilkårene for den enkeltes mulighet til å delta i aksjemarkedet. Det gjelder vilkår for enklere måter å spare på, som for eksempel etableringen av aksjesparekontoløsningen KLAS, og det kan gjelde rammevilkårene for ansattes medeierskap i bedrifter. Dette siste har vi i AksjeNorge vært opptatt av lenge, og jeg vil si noe om disse forholdene på bloggen. Når AksjeNorges styreleder Terje Venold i Veidekke sier at ”de ansattes langsiktige og betydelige medeierskap har vært en av Veidekkes viktigste suksesshistorier siden selskapet ble børsnotert i 1986”, betyr det at det bør være av interesse hvordan rammevilkårene for medeierskap er.

På bloggen vil jeg også kunne kommentere dagsaktuelle forhold i aksjemarkedet og komme med synspunkter på nyheter som er relevante for den private sparer.

John Peter

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar